Dalibor Uhlíř: Vyhozená miliarda a politicky zmařený projekt. Nenecháme ukrást pozemky letiště!

„Máme letiště a budeme lítat z Budějc do celýho světa!“ Chtělo by se zvolat. Ale realita je jiná. Kde je utracená více než miliarda korun? 

V poslední době se objevily články, jak k nám z Prahy budou létat čínští turisté, jak se objevila firma se zájmem vstoupit do jednání s krajem apod. Nemohu se ubránit dojmu, že před krajskými volbami šlo pouze o „PíáR“ vedení kraje a zodpovědných náměstků a kouřovou clonu, kterou chtěli zakrýt svou neschopnost a vyhozené peníze Jihočechů. 

Naše slavné letiště totiž z kapes Jihočechů spolykalo už téměř 1,3 miliardy! Je hodně laciné říct: „Zavřeme letiště a už ani korunu“, jako je stejně laciné napsat: „Budeme létat na dovolenou do celého světa“. Bohužel se ukazuje, že vedení kraje nejedná s péčí řádného hospodáře a že řada investic budí podezření ze spáchání trestných činů. Narovinu je třeba si přiznat, kdo všechno pro letiště zvednul ruku a celý megalomanský projekt podporoval. Všechna hlasování jsou veřejná a dostupná, takže stejně laciné je dnes říkat „my nic, my muzikanti, říkali jsme to od začátku“.

Že celou situaci vyřeší Cargo a nákladní letecká doprava, je nesmyslné tvrzení. Toto se mělo řešit s investory před zahájením a v průběhu projektu, toto se mělo řešit při plánovaní jižní tangenty z dálnice D3, která sice může nákladní dopravu k letišti dostat, ale za to složitě a zdlouhavě. Navíc bez garance, že na to nedoplatí obyvatelé Roudného a dalších obcí. Není to tedy spásná ani reálná myšlenka, která projekt zachrání.

Není vyřešena ochrana letiště, kterou je navíc v tomto okamžiku kvůli rozlehlosti pozemků souvisejících s letištěm téměř nereálné zvládnout. Myslíte, že teroristé dneška se budou složitě dostávat na po zuby chráněná evropská letiště, nebo si „vystačí“ s jedním  přístupným regionálním?

Nejsem příznivcem auditů a trestních oznámení, ale více než miliarda z peněz daňových poplatníků je slušný zásek. Ukazuje to, jak nehospodárně a nesmyslně kraj vynakládá investiční zdroje, bez politické i trestněprávní odpovědnosti. A další posudky za miliony nové informace nepřináší a problému nás nezbaví. Je potřeba prosadit hloubkový audit od začátku realizace projektu. To budeme všichni koukat!

Letecká doprava není levná, nemá být levná, není ani ekologická a v podmínkách naší malé země ani rychlá. Navíc současná situace vše ještě více odhalila v jasných obrysech. Máte pocit, že letadlem z Prahy se dostanete do Budějovic rychleji, když na letišti musíte být minimálně hodinu před odletem? Doprava má být rychlá, plynulá, bez omezení a zbytečných komplikací. Potřebujeme především dokončení dálnice D3 a propojení Prahy s Lincem. Potřebujeme prodloužení dálnice D4 a její pokračování, rychlé a moderní spojení mezi okresními městy, dokončení obchvatů, opravu dvojek a trojek.
Závěr je bohužel neradostný. Provoz letecké dopravy je a bude v našich podmínkách ztrátový. Kolem nás je velké množství regionálních letišť se stejným problémem. Úkol zní jasně: minimalizovat škody, tedy již provedené investice, a nezadlužovat do budoucna Jihočechy nesmyslnými investicemi. Neslibovat vzdušné zámky a linky do celého světa, ale vrátit se z oblaků zpět na zem, protože přistání může být tvrdé.

Dalibor Uhlíř, předseda jihočeského Hnutí Trikolóra a místopředseda republikového Trikolóra – hnutí občanů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

ůsdůlklsůfků